Veelgestelde Vragen & Antwoorden

Mijn woning gaat van het gas af. Wat betekent dit voor mijn energiecontract en wat moet ik zelf doen? 
Na de werkzaamheden werkt alles in uw woning op elektriciteit. U neemt dan geen gas meer af van uw leverancier. Zeg daarom uw contract met uw gasleverancier op. In de brief die u thuis ontvangt geven wij aan per welke datum u geen gas meer afneemt. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om uw voorschotbedrag voor elektriciteit aan te passen. Meer informatie hierover vindt u in uw BewonersMap op pagina 39.
 - Loopt uw contract voor gas nog en krijgt u hiervoor een boete? Dan wordt de boete vergoed door Woonforte als u bij dezelfde leverancier blijft. U betaalt de boete zelf aan uw energieleverancier. Stuur een kopie van de factuur met het boetebedrag per e-mail naar service@woonforte.nl óf per post naar Woonforte, t.a.v. Christa Teeuwen (postbus 2001, 2400 CA Alphen a/d Rijn). Woonforte maakt het bedrag binnen 2 weken naar u over. Lukt het opzeggen van uw gascontract niet? Laten het WoonWaarde weten dan zoeken wij met u naar een oplossing.

Moeten alle bergingen en garages leeg worden gehaald?
- Heeft u een buitenberging? Debuitenbergingen hoeven niet leeggehaald te worden. Wel moeten de gevels van uw berging aan de buitenzijde vrijgemaakt worden (1,5 meter).
- Heeft u een berging of garage onder de maisonnettes? Dan wordt het plafond van uw berging geïsoleerd. De berging hoeft niet helemaal leeggehaald te worden, maar moet wel toegankelijk zijn voor de werklieden. Daarnaast moet de ruimte bij het plafond helemaal vrijgemaakt zijn, zodat het isolatiemateriaal aangebracht kan worden. Heeft u een afsluitbare opslagcontainer nodig om uw spullen tijdelijk in op te bergen? Laat dit dan weten aan WoonWaarde.

Worden de voordeuren van de maisonnettes voorzien van deurspion?
Naast de voordeur is straks een lichtstrook voor lichtinval in de hal én zodat u kunt zien wie er bij u voor de deur staat. Er wordt geen deurspion in uw voordeur geplaatst. Wel wordt er een videofoon-systeem aangebracht. Wanneer de bel gaat kunt u, dankzij een camera, zien wie er voor de algemene deur bij het trappenhuis staat. Via de Videofoon kunt u ook met deze persoon praten.


Welke inductiekookplaat krijg ik wanneer ik kies voor een verlengd aanrechtblad met ingebouwde inductiekookplaat? En hoeveel ‘pitten’ heeft de inductiekookplaat? 
Wanneer u kiest voor een verlengd aanrechtblad met inductiekookplaat dan plaatsen wij de volgende inductiekookplaat:
* Merk: Pelgrim
* Type: 9peik1064f
* Afmeting: 60 cm
De inductiekookplaat heeft 4 kookzones (pitten).
De inductiekookplaat wordt eigendom van de bewoner. Woonforte is niet onderhoudsplichtig.

Hoe wordt mijn woning beveiligd tegen inbraak of diefstal tijdens het vervangen van de gevels? 
Tijdens de Open ProefWoningdag laten we zien hoe uw woning dichtgezet wordt tijdens het vervangen van de gevels. Voordat wij uw gevel verwijderen sluiten wij uw woning af met een tijdelijke wand. Deze worden vanaf de binnenkant geschroefd, zodat deze vanaf de buitenkant niet losgemaakt kan worden. Aan de voorkant van uw woning komt een tijdelijk kozijn, met voordeur met cilinderslot. Op die manier kunnen de werklieden overdag in de woning en is uw woning ‘s nachts veilig afgesloten. ‘s Avonds en ‘s nachts wordt de bouwplaats bewaakt met behulp van camera’s. Bent u tijdens de werkzaamheden niet thuis? Dan zorgen wij ervoor dat ook uw woning extra wordt beveiligd met camerabewaking.

Is het technisch mogelijk om alle regenpijpen naar de voorgevel te verplaatsen?
Het verplaatsen van de regenpijpen vraagt om een aantal aanpassingen en berekeningen. Het dak moet bijvoorbeeld schuin aflopen, er moet berekend worden of het dak het gewicht van het water kan dragen, of de riolering aan de voorkant al het water kan afvoeren, enzovoort. Wij kijken wat hierin de mogelijkheden zijn. Mocht dit gewijzigd worden dan informeren wij u hierover.

Tijdens het WoonWinkelen zou ik graag een aantal Betaalde Opties kiezen. Wanneer moet ik deze Betaalde Opties betalen? 
Wanneer u kiest voor één of meerdere Betaalde Opties vragen wij deze meteen te betalen. Dit kan per pin tijdens de Open ProefWoningdag of later per i-deal.  Betalen in termijnen is niet mogelijk. Bewoners die nu beschikken over één van de “betaalde opties” (bijv. een dubbele spoelbak) krijgen deze straks ook weer terug. Zij hoeven hiervoor niet te betalen en hoeven deze optie niet te kiezen in het WoonWinkel-account.

Welke voorzieningen zijn er in de logeerwoning?
Klik hier voor een lijst met alle spullen die u in de logeerwoning aantreft.

Is het mogelijk om tijdens de werkzaamheden een toilet in de badkamer te laten plaatsen? 
Het is afhankelijk van uw woning of dit mogelijk is. 
U woont in een maisonnette: Een toilet in de badkamer is technisch en praktisch gezien niet mogelijk. 
U woont in een eengezinswoning: Het aanvragen van een toilet in de badkamer is alleen mogelijk wanneer uw badkamer vervangen wordt. Tijdens de Open ProefWoningdag kunt u hiervoor een ZAV-aanvraag doen. Woonforte beoordeelt vervolgens uw aanvraag. Het plaatsen van een toilet in de badkamer kan alleen tegen betaling.

Kan ik mijn raambekleding straks nog terugplaatsen?
De kozijnindeling van uw raam gaat veranderen. Hierdoor kan het zijn dat uw raambekleding en horren straks niet meer passen, bijv. omdat deze tussen het kozijn bevestigd zitten. Tijdens de Warme Opname wordt gekeken of uw raambekleding en horren teruggehangen kunnen worden. Als dit niet het geval is heeft u recht op een vergoeding. De vergoeding staat omschreven in het sociaal plan van Woonforte en is €12,51 per strekkende meter (prijspeil 1 januari 2019) en €12,51 per hor/hordeur.

Hoe kan ik straks mijn overkapping of zonwering aan de gevel vastmaken?
In de nieuwe gevel komen vaste verankerings- punten waar zonwering aan bevestigd kan worden. Voor een overkapping wordt geen voorziening getroffen.

Waar komt de elektrische bediening van de zonwering, bij de achterdeur?
Er komt geen standaard elektronische bediening voor de zonwering. Er wordt wel een doorvoer in de gevel gemaakt zodat u eventueel kabels naar binnen kunt brengen. De plek van deze doorvoer wordt later bepaald.

Hoe gehorig zijn de woningen straks?

Wij weten dat er nu veel geluidsklachten zijn. Wij hebben een specialist gevraagd hier onderzoek naar te doen. Daarnaast doet deze specialist ook onderzoek naar het geluid van de warmtepomp. Wij verwachten in maart het rapport en kijken dan naar mogelijke verbeteringen. Vanwege het driedubbele glas en de nieuwe gevelisolatie kan er straks veel minder geluid van buiten naar binnen komen. Hierdoor valt geluid van uzelf én uw buren mogelijk meer op.

Als de salderingsregeling voor de zonnepanelen stopt, hoe gaat Woonforte dan om met het terugleveren van elektriciteit?De aanpassing van de salderingsregeling is op dit moment nog niet bekend. De overheid kijkt naar een overgangsregeling. Zodra de overheid een besluit heeft genomen gaat Woonforte u informeren. Doel blijft dat u er niet op achteruit gaat.

Kan ik het geaarde stopcontact in de technische kast blijven gebruiken als de warmtepomp daar wordt geplaatst?Wij kijken naar een oplossing dichtbij de overloop zodat u een geaard stopcontact kunt blijven gebruiken.

Is het mogelijk na de werkzaamheden een sanibroyeur te plaatsen?
Om een sanibroyeur te mogen plaatsen moet u een ZAV-aanvraag doen bij Woonforte. Toestemming voor een ZAV (Zelf Aangebrachte Voorziening) kunt u doen via de online omgeving van Woonforte.

Waar komen straks de huisnummers te hangen?Naast de voordeur op de gevel. Zie ook het gevelontwerp in de BewonersMap.

Hoeveel kastjes heeft een nieuwe standaard keuken? 
De nieuwe keuken heeft 4 bovenkastjes en 4 onderkastjes.

Wanneer moet ik mijn keuzes voor de keuken, badkamer en toilet doorgeven?
U kunt bij Woonforte of op de website van Woonforte alle opties zoals werkbladen en tegels bekijken. Deze ziet u ook tijdens de Open ProefWoningdag op 28 oktober 2019. Wanneer u de uitnodiging voor de Open ProefWoningdag ontvangt hoort u ook wanneer u uiterlijk uw keuzes moet doorgeven aan WoonWaarde.

Wanneer moet ik het Betaalde Opties formulier uiterlijk inleveren?
De horren die WoonWaarde u als Betaalde Optie aanbiedt kunt u in het voorjaar bekijken in de ProefWoning. Dan hoort u ook wanneer u uiterlijk uw bestelling kunt doorgeven.

Hoe ziet mijn tuin er na de werkzaamheden uit?
Wij laten uw tuin na de werkzaamheden weer achter zoals wij hem hebben aangetroffen. Meer informatie hierover vindt u in uw BewonersMap op pagina 19 en 29.

Wat gebeurt er met de schuttingen?
Grondgebonden woningen
- Voorzijde: De schutting tussen de woning en de vrijstaande berging verwijderen wij en vervangen wij tijdens de renovatie.
- Achterzijde: De schuttingen verwijderen wij tot ongeveer 1,3 meter uit de gevel en vervangen wij tijdens de renovatie.
Maisonnettes
- Achterzijde: De schuttingen in de tuinen verwijderen wij tot ongeveer 8 meter uit de achtergevel en vervangen wij tijdens de renovatie. Wij houden rekening met de balkontrappen.

Wordt de hoge opstap, vanuit de galerij de woning in, lager?
Ja.

Ik wil graag zelf horren kopen. Wat zijn de maten van de kozijnen?
De maten van de kozijnen kunnen pas exact bepaald worden nadat de ProefWoning klaar is.
We laten u dit dan meteen weten.

Wat moet de minimale afstand van de douche naar de wasmachine zijn?Vanuit het hart van de douchekop gemeten moet er 1,20 meter zitten tussen de wasmachine en douchekop.

Wat gebeurt er met de afvoerbuizen van de cv-ketel in de maisonnettes?De oude rookgasafvoer die door de bovenwoningen van de maisonnettes lopen worden afgedicht. De koof blijft bestaan.

Wat moet ik doen bij schade?
Neem foto’s, spreek de uitvoerder zo snel mogelijk aan en neem na de ontdekking van de schade binnen 24 uur contact op met WoonWaarde.

Wat gebeurt er met de Ziggo kabels bij de achtergevel tijdens het plaatsen van de gevels?De plaats van de glasvezelaansluiting veranderen wij niet. Tijdens de werkzaamheden demonteren wij de glasvezelaansluiting waardoor u tijdelijk geen signaal heeft.

ClimaRad: kan deze aan en uit worden gezet?

Nee. U kunt wel gebruik maken van de pauzestand. Tijdens de Comfort & BespaarBijeenkomst geven wij u hier meer informatie over.

ClimaRad: hoe is het geregeld met onderhoud en schoonmaak?Op onderhoud, schoon en bediening gaan we uitgebreid in tijdens de Comfort&BespaarBijeenkomst. Periodiek (gemiddeld om de 2 jaar) moeten de filters worden vervangen. De ClimaRad geeft dit tijdig aan. Woonforte komt de filters voor u vervangen.

ClimaRad: kan deze in de zomer ook koelen?
Nee, de ClimaRad kan niet koelen. De ClimaRad heeft zomernacht ventilatie. Dit betekent dat in de nacht de koelere buitenlucht direct uw woning wordt ingeblazen via de buitengevel.

Hoe worden de afzuigpunten aangestuurd?
De CO2-sensoren sturen de afzuigpunten aan. Dit is niet via 3G of 4G en ook niet continu. Als de CO2-sensor berekent dat er extra moet worden afgezogen dan stuurt het een kort bericht naar de afzuigpunten. Zodra de luchtkwaliteit weer voldoende is krijgen de afzuigpunten bericht dat het terug naar ‘stand automatisch’ kan. Deze twee berichten hebben evenveel straling als bijvoorbeeld het met een afstandsbediening opendoen van een garage.

Waar komt de standenschakelaar van de afzuigpunten?
In uw keuken krijgt u een draadloze standen- schakelaar. U bepaalt samen met de uitvoerder de exacte plaats.

Hoe kan ik mijn verwarming bedienen?
Op de huidige plek van uw woonkamerthermostaat wordt de nieuwe thermostaat geplaatst. De convectoren boven in de kamers krijgen, net als bij de traditionele radiatoren, een knop waarmee u de temperatuur in de kamer kunt regelen.

Kan ik, tegen betaling, een extra groep krijgen in de meterkast?
Deze optie wordt niet aangeboden.

Wat zijn de adressen van de logeerwoningen?
De logeerwoningen liggen verspreid door Alphen aan den Rijn. Pas als we weten hoeveel bewoners naar een logeerwoning willen én we een definitieve planning hebben kunnen we een plaatsings- planning maken. Hierbij houden we rekening met voorkeuren voor zover dat mogelijk is.

Kan de warmtepomp in de schuur worden geplaatst?
Nee. De warmtepomp moet dichtbij de douche worden geplaatst.

Gaat na de renovatie de WOZ omhoog en wat betekent dit voor mij?
OZB wordt alleen door eigenaren betaald. Huurders betalen dit sinds enkele jaren niet meer. Wel wordt er rioolheffing betaald. Dit is afhankelijk van de grootte van het huishouden en niet van de WOZ waarde.

Wordt de zijmuur grenzend aan het portiek ook geïsoleerd?
Ja, de zijmuur grenzend aan het portiek wordt geïsoleerd door middel van spouwmuur isolatie.

Heeft het ontvangen van een onkostenvergoeding voor de renovatie invloed op mijn bijstandsuitkering?
De onkostenvergoeding die u ontvangt voor de renovatie heeft geen invloed op uw bijstandsuitkering. De gemeente Alphen aan den Rijn heeft als uitgangspunt dat deze onkostenvergoedingen niet als inkomsten worden gezien. Wel moet u de ontvangst van de onkostenvergoeding doorgeven aan de gemeente. Dit kunt u doorgeven aan uw contactpersoon of opnemen in uw gebruikelijke maandelijkse verklaring (indien van toepassing).

Ik krijg tijdens de werkzaamheden een nieuwe keuken. Kan ik zelf de lente van het keukenblok kiezen?
Sommige woningen krijgen een nieuwe keuken. Tijdens de Warme Opname hoort u of dit bij u het geval is.
- Uw keuken wordt vervangen: Uw nieuwe keukenblok heeft dezelfde lengte als uw huidige keukenblok. Uw nieuwe keuken wordt daarnaast voorzien van een verlengd aanrechtblad met ingebouwde inductiekookplaat. Wilt u de lengte van uw keukenblok liever veranderen? Dan geeft u dit aan tijdens de Open ProefWoningdag. Samen met u bekijken wij dat er technisch mogelijk is.
- Uw keuken wordt niet vervangen: Wordt uw keuken niet vervangen dan wordt uw huidige keuken voorzien van een nieuw (verlengd) aanrechtblad met ingebouwde inductiekookplaat. 
 
Wilt u liever geen nieuw verlengd aanrechtblad met ingebouwde inductiekookplaat, maar koopt u liever zelf een nieuwe kookplaat?
Dan biedt Woonforte u een vergoeding van €500,- aan. U kunt uw keuze doorgeven tijdens de Warme Opname of tijdens de Open ProefWoningdag.