NieuwsBrief 2 - februari 2019

Februari 2019 Nieuwsbrief 2

WoonWaarde Lauwers

De afgelopen maand hebben wij u geïnformeerd over de plannen rondom de verbeteringen aan uw woning. Dit hebben wij gedaan door het organiseren van InformatieBijeenkomsten en het uitdelen van de BewonersMap. Tijdens de Vraag & Antwoord-uren hebben wij u verder geïnformeerd én was er de gelegenheid om vragen te stellen. Alle algemene vragen beantwoorden wij in deze nieuwsbrief. Als u een persoonlijke vraag aan WoonWaarde of Woonforte heeft gesteld komen wij daar komende week persoonlijk bij u op terug. Wij willen u bedanken voor uw reacties op de plannen.


Aanvullende informatie

Vragen & Antwoorden: Wij hebben alle vragen die u tijdens de Vraag & Antwoord-uren heeft gesteld opgeschreven. In deze nieuwsbrief staan alleen de vragen met antwoorden die voor iedereen interessant zijn. Op persoonlijke of woning specifieke vragen komen we komende week persoonlijk bij u terug. U kunt de vragen en antwoorden in deze nieuwsbrief ook online lezen via www.woonwaardelauwers.nl. Deze werken we continu bij.

Brief Woonforte: u heeft twee brieven van bezorgde buren ontvangen. Hier waren Woonforte en WoonWaarde niet van op de hoogte. Een aantal zaken uit deze brieven hebben we benoemd en antwoord op gegeven in de brief van Woonforte. Deze brief is uitgedeeld tijdens en na de Vraag & Antwoord-uren.

Excursie: In de brief van Woonforte die u tijdens de Vraag & Antwoord-uren heeft ontvangen staat al kort vermeld dat als u een ClimaRad bij bewoners thuis zou willen zien/voelen/horen, u zich kunt inschrijven voor een excursie naar Ridderkerk. Daar hebben 5 flats met in totaal 621 appartementen de ClimaRad in 2015 en 2016 tijdens een renovatie gekregen. WoonWaarde organiseert deze excursie. Momenteel zijn wij met bewoners uit het complex, de woningcorporatie Woonvisie en ClimaRad aan het kijken naar een geschikte datum. De excursie vindt overdag plaats.
Wilt u deelnemen?
Stuur dan uiterlijk dinsdag 26 februari een e-mail naar lauwers@woon-waarde.nl of bel naar 06 57 79 31 37. U ontvangt dan een uitnodiging van ons. Wij begrijpen dat niet iedereen overdag kan. Het is zeker jammer dat hierdoor enkelen van jullie niet kunnen. Maar we kunnen het niet van bewoners in Ridderkerk vragen om in de avond bezoek te ontvangen. We hopen op uw begrip.


Verzoek inschakelen derde partij

Van twee bewoners heeft u een brief ontvangen met daarin de vraag of u wilt tekenen voor een verzoek aan Woonforte om een derde partij naar het totale renovatieplan te laten kijken. Woonforte heeft van 30 huishoudens een getekend verzoek ontvangen.

Wat gaat hiermee gebeuren?
Woonforte legt het plan voor aan de Woonbond. We verwachten in maart hun rapport.
Voor Woonforte is dit een belangrijk en kostbaar project. Toen de plannen waren ontwikkeld heeft Woonforte onderzoek laten doen. Een externe constructeur heeft berekeningen gemaakt van zowel de consoles (galerij) als van de funderingen. Daarnaast heeft adviesbureau DWA de installatieplannen bekeken en beoordeeld. Het oordeel van zowel de constructeur als DWA was positief. Vervolgens zijn we u gaan informeren.


Veelgestelde vragen & antwoorden

Hoe kan ik straks mijn overkapping of zonwering aan de gevel vastmaken?
In de nieuwe gevel komen vaste verankerings- punten waar zonwering aan bevestigd kan worden. Voor een overkapping wordt geen voorziening getroffen.

Waar komt de elektrische bediening van de zonwering, bij de achterdeur?
Er komt geen standaard elektronische bediening voor de zonwering. Er wordt wel een doorvoer in de gevel gemaakt zodat u eventueel kabels naar binnen kunt brengen. De plek van deze doorvoer wordt later bepaald.

Hoe gehorig zijn de woningen straks?
Wij weten dat er nu veel geluidsklachten zijn. Wij hebben een specialist gevraagd hier onderzoek naar te doen. Daarnaast doet deze specialist ook onderzoek naar het geluid van de warmtepomp. Wij verwachten in maart het rapport en kijken dan naar mogelijke verbeteringen. Vanwege het driedubbele glas en de nieuwe gevelisolatie kan er straks veel minder geluid van buiten naar binnen komen. Hierdoor valt geluid van uzelf én uw buren mogelijk meer op.

Is het technisch mogelijk om alle regenpijpen naar de voorgevel te verplaatsen?
Nee, helaas is dit niet mogelijk.

Als de salderingsregeling voor de zonnepanelen stopt, hoe gaat Woonforte dan om met het terugleveren van elektriciteit?
De aanpassing van de salderingsregeling is op dit moment nog niet bekend. De overheid kijkt naar een overgangsregeling. Zodra de overheid een besluit heeft genomen gaat Woonforte u informeren. Doel blijft dat u er niet op achteruit gaat.

Kan ik het geaarde stopcontact in de technische kast blijven gebruiken als de warmtepomp daar wordt geplaatst?
Wij kijken naar een oplossing dichtbij de overloop zodat u een geaard stopcontact kunt blijven gebruiken.

Is het mogelijk na de werkzaamheden een sanibroyeur te plaatsen?
Als u een ZAV aanvraagt, krijgt u toestemming van Woonforte.

Moeten alle bergingen en garages leeg worden gehaald?
Alle bergingen en garages onder de maisonnettes moeten leeggehaald worden. WoonWaarde zorgt voor afsluitbare opslagcontainers. U wordt hierover later verder geïnformeerd.

Waar komen straks de huisnummers te hangen?
Naast de voordeur op de gevel. Zie ook het gevelontwerp in de BewonersMap.

Hoeveel kastjes heeft een nieuwe standaard keuken? En hoeveel ‘pitten’ heeft de inductiekookplaat?
De nieuwe keuken heeft 4 bovenkastjes en 4 onderkastjes. De inductiekookplaat heeft 4 kookzones (pitten).

Wanneer moet ik mijn keuzes voor de keuken, badkamer en toilet doorgeven?
U kunt bij Woonforte of op de website van Woonforte alle opties zoals werkbladen en tegels bekijken. In het voorjaar hoort u wanneer u uiterlijk uw keuzes moet doorgeven aan WoonWaarde.

Wanneer moet ik het Betaalde Opties formulier uiterlijk inleveren?
De horren die WoonWaarde u als Betaalde Optie aanbiedt kunt u in het voorjaar bekijken in de ProefWoning. Dan hoort u ook wanneer u uiterlijk uw bestelling kunt doorgeven.

Hoe ziet mijn tuin er na de werkzaamheden uit?
Wij laten uw tuin na de werkzaamheden weer achter zoals wij hem hebben aangetroffen. Meer informatie hierover vindt u in uw BewonersMap op pagina 19 en 29.

Wat gebeurt er met de schuttingen?
Grondgebonden woningen
- Voorzijde: De schutting tussen de woning en de vrijstaande berging verwijderen wij en vervangen wij tijdens de renovatie.
- Achterzijde: De schuttingen verwijderen wij  tot ongeveer 1,3 meter uit de gevel en vervangen wij tijdens de renovatie.
Maisonnettes
- Achterzijde: De schuttingen in de tuinen verwijderen wij tot ongeveer 8 meter uit de achtergevel en vervangen wij tijdens de renovatie. Wij houden rekening met de balkontrappen.

Wordt de hoge opstap, vanuit de galerij de woning in, lager?
Ja.

Ik wil graag zelf horren kopen. Wat zijn de maten van de kozijnen?
De maten van de kozijnen kunnen pas exact bepaald worden nadat de ProefWoning klaar is.
We laten u dit dan meteen weten.

Wat moet de minimale afstand van de douche naar de wasmachine zijn?
Vanuit het hart van de douchekop gemeten moet er 1,20 meter zitten tussen de wasmachine en douchekop.

Wat gebeurt er met de afvoerbuizen van de cv-ketel in de maisonnettes?
De oude rookgasafvoer die door de bovenwoningen van de maisonnettes lopen worden afgedicht. De koof blijft bestaan.

Wat moet ik doen bij schade?
Neem foto’s, spreek de uitvoerder zo snel mogelijk aan en neem na de ontdekking van de schade binnen 24 uur contact op met WoonWaarde.

Wat gebeurt er met de Ziggo kabels bij de achtergevel tijdens het plaatsen van de gevels?
De plaats van de glasvezelaansluiting veranderen wij niet. Tijdens de werkzaamheden demonteren wij de glasvezelaansluiting waardoor u tijdelijk geen signaal heeft.

ClimaRad: kan deze aan en uit worden gezet?
Nee. U kunt wel gebruik maken van de pauzestand. Tijdens de Comfort & BespaarBijeenkomst geven wij u hier meer informatie over.

ClimaRad: hoe is het geregeld met onderhoud en schoonmaak?
Op onderhoud, schoon en bediening gaan we uitge-breid in tijdens de Comfort & BespaarBijeenkomst. Periodiek (gemiddeld om de 2 jaar) moeten de filters worden vervangen. De ClimaRad geeft dit tijdig aan. Woonforte komt de filters voor u vervangen.

ClimaRad: kan deze in de zomer ook koelen?
Nee, de ClimaRad kan niet koelen. De ClimaRad heeft zomernacht ventilatie. Dit betekent dat in de nacht de koelere buitenlucht direct uw woning wordt ingeblazen via de buitengevel.

Hoe worden de afzuigpunten aangestuurd?
De CO2-sensoren sturen de afzuigpunten aan. Dit is niet via 3G of 4G en ook niet continu. Als de CO2-sensor berekent dat er extra moet worden afgezogen dan stuurt het een kort bericht naar de afzuigpunten. Zodra de luchtkwaliteit weer voldoende is krijgen de afzuigpunten bericht dat het terug naar ‘stand automatisch’ kan. Deze twee berichten hebben evenveel straling als bijvoorbeeld het met een afstandsbediening opendoen van een garage.

Waar komt de standenschakelaar van de afzuigpunten?
In uw keuken krijgt u een draadloze standen- schakelaar. U bepaalt samen met de uitvoerder de exacte plaats.

Hoe kan ik mijn verwarming bedienen?
Op de huidige plek van uw woonkamerthermostaat wordt de nieuwe thermostaat geplaatst. De convectoren boven in de kamers krijgen, net als bij de traditionele radiatoren, een knop waarmee u de temperatuur in de kamer kunt regelen.

Kan ik, tegen betaling, een extra groep krijgen in de meterkast?
Deze optie wordt niet aangeboden.

Wat zijn de adressen van de logeerwoningen?
De logeerwoningen liggen verspreid door Alphen aan den Rijn. Pas als we weten hoeveel bewoners naar een logeerwoning willen én we een definitieve planning hebben kunnen we een plaatsings- planning maken. Hierbij houden we rekening met voorkeuren voor zover dat mogelijk is.

Kan de warmtepomp in de schuur worden geplaatst?
Nee. De warmtepomp moet dichtbij de douche worden geplaatst.

Gaat na de renovatie de WOZ omhoog en wat betekent dit voor mij?
OZB wordt alleen door eigenaren betaald. Huurders betalen dit sinds enkele jaren niet meer. Wel wordt er rioolheffing betaald. Dit is afhankelijk van de grootte van het huishouden en niet van de WOZ waarde.


Vragen?

Heeft u na het lezen van deze nieuwsbrief vragen?
U kunt ons bereiken per e-mail en per telefoon.
Samen gaan wij aan de slag voor een betere woning; meer comfort met een lagere energierekening.


Met vriendelijke groet,

Simone Oomen


WoonWaarde